Blogi: Luovuus liiketoiminnaksi

Yleinen

Sateenkaari sateisella meren ulapalla.

Satu Tammikari, lehtori Gradia Jyväskylä

Muotoilija YAMK, Taideteollisuusalan lehtori, Luovien alojen yrityskoordinaattori, Osuuskunta Versotaan osuuskuntavalmentaja

Luovan alan toimijat ovat ihmisiä, jolla on palava tarve toteuttaa itseään, heillä on tarve ja intohimo luoda jotain konkreettista ja käsinkosketeltavaa. Heillä on halu tehdä työtä vapaasti omista lähtökohdistaan, heille luovatyöskentely on elämäntapa. Ihanne tilanne olisi hankkia toimeentulo omalla luovalla työskentelyllä. Haasteena onkin kääntää intohimo liikeideaksi.

Luovien alojen yrittäjyyskoulutuksissa olen päässyt todistamaan oman intohimon kehittämistä liikeideaksi. Koulutuksissa on ollut mukana mediataiteen, kuvataiteen, esittävä taiteen, taideteollisuuden, käsityöalan, muotoilun, palvelumuotoilun, pelialan, liikunta- ja elämyspalveluiden sekä musiikki- ja ohjelmapalveluiden osaajia. Näissä koulutuksissa mukana olleilla henkilöillä on jo ollut vahva ammatillinen osaaminen, monilla useampi koulutus tai ammatti taustalla aloittaessaan yrittäjyyskoulutuksen. Kaikki tuo aikaisempi kokemus muokkaa liikeidean hahmottumista. Koulutuksissa on myös syntynyt moniammatillisia yhteistyöverkostoja, jotka ovat tehneet näkyväksi uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiseen.

Luovat toimintatavat

Taide- ja kulttuurialojen osaaminen mahdollistaa monia erilaisia polkuja yrittäjyyteen, erilaiset itsensä työllistämisen muodot kuten pienyrittäjyys ja freelancerina toimiminen ovatkin näillä aloilla hyvin yleisiä. Motiivit mielekkääseen työhön ja elämäntapaan lähtevät tekijästä itsestään. Aloille on yhteistä erilaiset luovat toimintatavat. Jokaisella on varmasti jonkin verran kokemusta luovasta toiminnasta, mutta luovuuden sanoittaminen ja määrittely onkin hankalampi tehtävä.

Luovuus edellyttää mielikuvitusta, luovassa työssä tehdään alituisesti valintoja ja päätöksiä, joita tekijä ei osaa perustella jälkeenpäin. Luovat henkilöt ovat herkkiä kuuntelemaan itseään ja näkemään kaiken ympärillä olevan. Luovuus edellyttää vahvaa itsetuntoa. (Launonen 2014, 30–31)

Valokuvassa on sivellintä pitelevä käsi, joka maalaa vesivärillä turkoosia merimaisemaa. Maalauksessa lyijykynäluonnoksia veneistä
Kuva 2. Maalaus.

Eri ammattialoilla, eri organisaatioissa, eri toimialoilla ja eri yhteiskunnissa luova työ konkretisoituu eri tavoilla käytännön toiminnassa. Yritykset ovat luoneet omanlaisia tapoja, rutiineja ja periaatteita, joiden avulla ne organisoivat ja tukevat luovaa toimintaa. Siksi luovuuden parhaat käytännöt eivät ole kopioitavissa. (Malmelin, Poutanen 2017, 128–219)

Luovan organisaation työntekijöiden kokemuksia tarkastellessa yhteistyön merkitys korostuu. Usein luovat ideat syntyvät yksilöiden työn tuloksena, mutta jalostuvat ja kehittyvät vasta yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa muiden ammattilaisten kanssa. (Malmelin, Poutanen 2017, 132)

Luova persoona

Tie kulttuuri- ja taidealojen yrittäjäksi voi olla pitkä ja haastava. Näiden alojen yrittäjän on kyettävä luottamaan omaan osaamiseensa ja oltava tarvittaessa myös itsekriittinen. Liika kriittisyys ei kuitenkaan kannata: usein luovien alojen yrittäjät vaativat itseltään täydellisyyttä ja ovat harvoin omaan osaamiseensa ja työn lopputulokseen tyytyväisiä, mikä tuottaa lisäpaineita. Onkin tärkeää osata myös olla itselleen armollinen ja oppia sietämään keskeneräisyyttä. Koska yrittäjän menestys riippuu paljon omasta toimeliaisuudesta, yrittäjyyden lähtökohdat henkilöityvät vahvasti itse yrittäjän persoonallisuuteen.

Askelmerkkejä kestäviin innovaatioihin luennollaan Jouni Hynynen (18.3.2022) kuvaa luovaa ihmistä henkilöksi, joka kykenee luomaan uusia asioita, eikä juutu ennakkokäsitykseen siitä, miten asioiden pitää olla. Luova ihminen uskaltaa lähestyä todellisuutta ja elämäntilannettaan uudella tavalla, hän luottaa tunteisiinsa.

Liikeidea – Onko oma osaaminen yhtä kuin liikeidea?

Osaaminen yritystoiminnaksi vaatii oman osaamisen tunnistamista ja tuotteistamista. Luovan – ja taidealan yrittäjän toiminnan keskiössä on tekijänsä toiveet, osaaminen, motivaatio ja visiot. Liikeidea antaa suuntaa toiminnalle ja kuvaa mitä, kenelle ja miten yrityksesi toimii. Liikeidean kehittäminen liiketoiminnaksi vaatii rohkeutta testata ja kehittää. Omaan tuotteeseen ei saa rakastua sokeasti, liikeideaa kehitettäessä on ajateltava asiakasta, kuka tuotteesta, palvelusta on valmis maksamaan. Ilman asiakasta ei ole liiketoimintaa.

Valokuva luonnoslehtiöstä, johon piirretty kuva hehkulampusta, lehtiön vieressä mustekynä. Piirroksen päällä kimpale sinistä muovailuvahaa.
Kuva 3. Idea.

Miten asiakkaat saadaan innostumaan ideastasi? Luovuus liiketoiminnaksi – ideasta yritykseksi koulutuksissa yritystoiminnan perusasioiden ohella keskitytään tuotteen tai palvelun kehittämiseen. Koulutuksessa on tärkeää luoda luottamuksellinen ilmapiiri, jotta omasta liikeideasta voidaan keskustella. Monialaisessa ryhmässä jaetaan tietoa omasta osaamisesta, ideoidaan yhdessä ja kannustetaan jokaista kehittämään omasta liikeideastaan entistä vahvempi. Luova ideointi vaatii rohkeutta ilmasta ja vastaanottaa toisten ideoita. Oma opettajani sanoin joskus, että kaikki on mahdollista. Siksi uskonkin, että ennakkoluuloton ja avoin asenne mahdollistaa arvaamattomia asioita.

Muotoilun keinoja hyödyntäen kehitetään sekä tuotantoa että taloutta ja markkinointia. Kun tuotekehityksen yhteydessä huomioidaan jo tuotteen markkinointi, nousee keskiöön asiakaskeskeisyys. Tuotannon ja talouden suunnitelmallisuus taas takaa kustannustehokkuuden. Talouden ja markkinoinnin yhteinen alue on hinnoittelu, oikea hinnoittelu ratkaisee tuotteen kannattavuuden. (Saarelainen 2019, 16–17)

On oman osaamisen keskiössä sitten tuotteiden valmistus, erilaiset markkinoinnin keinot tai talouden hallinta, se ei välttämättä yksin riitä hyvään liikeideaan. Muotoilun avulla liikeidea vahvistuu. Muotoilun taustalla on aina hyvä liikeidea, joka tuotekehittelyn avulla kehitetään markkinakelpoiseksi. Tuotekehittelyvaiheessa ideaa kypsytellään, haetaan tietoa ja tehdään selvityksiä. Muotoilu on kokonaisuuden hallintaa, jossa on pohdittava, mitä voin tehdä itse ja missä asioissa tarvitsen yhteistyökumppaneita.

Kun yrittäjän osaaminen tulee esille persoonallisella tavalla niin tuotteissa kuin markkinoinnissakin, se herättää tunteita. Yrittäjä Marjaana Niskanen on hyvä esimerkki, miten hänen töissään valokuvaus, kuosisuunnittelu, painotuotteet ja niiden tarinat ovat yhdistyneet muotoilun keinoin kannattavaksi kokonaisuudeksi. Hänen tuotteissaan tuotantoa on kehitetty kannattavaksi ulkoistamalla osa työvaiheista osassa tuotteita. Markkinointia ja myyntiä edistävinä tekijöinä ovat tarinat ja tekijä itse omana persoonana.  Omasta osaamisesta on mahdollista kehittää hyvä liikeidea, kun uskaltaa luottaa verkostojen ja yhteistyökumppanien tukeen.

Valokuva naisesta työskentelypöydän ääressä, pöydällä grafiikkavedoksia. Naisen käsissä pyöreä grafiikkateos, jossa hevosia valkoisella pohjalla.
Kuva 4. Luovuus jalostettu tuotteeksi,

Luovan alan yrittäjyys on elämäntapa, aina ei edes välttämättä oma ensisijainen valinta. Luovan alan yrittäjäksi ajaudutaan, jos toisen palveluksessa ei ole saanut toteuttaa itseään. Onneksi nykyisin yrittäjyyttään voi lähteä toteuttamaan laskutuspalveluiden kautta, sivutoimisena yrittäjänä tai esimerkiksi osuuskunnassa toimien. Työllistyä voi aluksi yhdistämällä yrittäjyyttä ja toisen palveluksessa olemista. Sinnikkyydellä ja rohkeudella luovan alan yrittäjyys tavoittelemisen arvoista. Palkintona voi olla mielekäs työ ja onnellinen elämä.

Lähteet:

Launonen, Krista (2014) Luovuus lähtee käsistä. Gummerus Kustannus Oy

Saarelainen, Anita (2019) Muotoilu meillekin! Muotoilu- ja brändiopas yrittäjille. Konsultointi Paavo ja Liisa Oy

Hynynen, Jouni (2022) Luento: Askelmerkkejä kestäviin innovaatioihin 18.3.2022

Malmelin, Nando & Poutanne, Pedro (2017) Luovuuden idea, Luovuus työelämässä, yhteisöissä ja organisaatioissa. Gaudeamus

Blogi kuuluu Lookout – osaamisen uudet suunnat: täsmävalmennus luovan alan ammattilaisille koronakriisistä selviytymiseen ESR-hankkeen julkaisuihin. Sarjassa käsitellään luovan alan osaamista, työllistymistä, uraohjausta, oman osaamisen tuotteistamista ja yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä.

Last modified: 30.3.2022